Chmurná budoucnost slovenského hospodářství

» Publikované: 5. február 2010   » Počet reakcií: 83   » Prečítané 8768x

Slovensko bylo dlouhá léta regionálním tygrem. V letech 2003 až 2008 rostlo průměrným tempem ve výši sedmi procent ročně. Budoucnost země už ale tak optimisticky nevypadá. Ekonomika je enormně silně orientována na produkci s malou přidanou hodnotou – dominují montovny nebo jednoduchá výroba. Průmysl je zaměřen na automobilový průmysl a elektroprůmysl, následují výroba kovů, chemie, výroba a papírenství. Jih a západ Slovenska jsou hodně závislé na zemědělství. Všechny vyjmenované obory tvrdě a hluboko zasáhla globální krize.

Slovensko má rovněž špatnou infrastrukturu a nedostatek elektrické energie. Pracovní síla je málo kvalifikovaná a úroveň managementu nedostatečná. Za zmínku rozhodně stojí, že na Slovensku je velmi málo živnostníků. Velkou výhodou Slovenska je naopak přijetí eura, podnikům odpadá kursové riziko. Zadlužení veřejných financí není tak velkým problémem, jakým začíná být v České republice. Pro slovenské poplatníky to znamená mnohem menší tlak na zvyšování daňové zátěže. Jedna věc je pro obě země společná – státem prorostlá korupce gigantických rozměrů a křupanství politických elit.

Karma
Karma: 1

Pane Motejleku.

KAM ZMIZEL VAS ČLÁNEK : Slovensko by mohlo těžce doplatit na počínání......... ??????????

Praktizujete SAMO - CENZÚRU ?????????????

Alebo ste si uvedomil že ste napísal totálnu pič....??????????????

Pridané: 22.4. 2010, 19:20  Reagovať
Tomáš
Tomáš

Proč byl vymazán blog pana Motejlka o činnosti společnosti General Factoring?

Pridané: 9.4. 2010, 18:17  Reagovať

Tomaš.

Motejlek tu píše k"kotiny len aby niečo napísal, no a neskoršie keď si uvedomí že napísal totálnu k"kotinu - tak potom tie jeho k"kotiny on sám sebe zmazáva.

Pridané: 22.4. 2010, 21:10  Reagovať
hlupyjano
hlupyjano

tak bratia cesi par otazok vy este stale mate akcie na dorucitela?vy este stale nemate priamu volbu prezidenta?vy este stale mate uplne zbytocny senat?vy este stale nemate poriadny zakon o referende?a mohol by som pokračovať....rad sledujem politicku scenu v cechach a dost sa nasmejem ked volite prezidenta,ked neviete zostavit normalnu vladu ,ked viac kecate ako robite zakony pre ludi...z mojho pohladu korupcia v cechach je ovela vacsia ako na slovensku,miera demokracie ovela mensia ako na slovensku...napis mi prosim ta ,ktore zakony znizujuce korupciu a posilnujuce demokraciu mate lepsie ,ako my slovaci...)

Pridané: 12.3. 2010, 21:23  Reagovať
anonym
anonym

Nechápem , prečo sa k našej ekonomike vyjadruje čech. Nech si radšej rieši svoje komplexy doma . Už predsa nie sme jeden štát . Myslím si že česká ekonomika na tom nie je o nič lepšie , akurát mala lepší základ o to , o čo nás okradla pri delení federácie . My sme začínalí od nuly a rástli sme rekordne .Vy ste neboli schopní zväčšiť náskok a my sme vás predbehli a to Vás serie .Infraštruktúru si budujeme , keď sa to nedalo za spoločného štátu . Dialnica došla iba po BA ,ale aj češi hovoria , že to čo máme nové je lepšie ako v čechách. A zlodejov máme vo veľa prípadoch spoločných . Korupcia je aj u Vás a aj u nás. K montovniam snáď len : Hranice n.Morave - už ani nemontujú , že ? Automobilový priemysel- čo automobilka ( taká istá montovna , ako KIA ) pri Kolíne a Nošoviciach . Škodovka je česká asi iba formálne , že ? Ja si myslím , že pán Motejlek všade bol a všetko videl.

Pridané: 28.2. 2010, 14:21  Reagovať
Tomáš
Tomáš

Hezký nacionalismus vám tam na Slovensku kvete. To má pan Slota jistě radost :)

Pridané: 19.2. 2010, 19:01  Reagovať
hlupyjano
hlupyjano

ano mame tu hlavne madarsky nacionalizmus ...hm myslim ze vy ste zvolili humanejsi sposob riesenia situacie...mohol by si mi povedat co ste spravili s nemeckou mensinou po vojne ,ked prakticky dnes neexistuje ?aspon by som bol ticho na tvojom mieste ,ale mozme si podebatovat o ceskom nacionalizme....nie je pravda ze v cechach sa deju utoky na romov ?dokonca aj na ich deti? apropo komu kanada zaviedla viza?....trosku sebareflexie nezaskodi...)))

Pridané: 12.3. 2010, 21:31  Reagovať
anonym
anonym

Je zaujímavé "brat čech", že keď sa do nás seriete a mudrujete , je všetko OK . Keď Vám na to odpovedáme a argumentujeme , sme nacionalisti . Urob si v tom poriadok .

Pridané: 6.3. 2010, 12:22  Reagovať
barbar
barbar

Takýmito článkami sa spätnoväzobne /na základe odoziev čitateľov/ získavajú informácie o "nálade obyvateľstva". Ak sa mýlim - sorry.

Pridané: 14.2. 2010, 13:12  Reagovať
Tomáš
Tomáš

docela dobry postreh

Pridané: 14.2. 2010, 16:14  Reagovať
Strix
Strix

Autor článku by mi mohol vysvetliť prečo je nevýhodou Slovenska "nedostatok elektrickej energie" a či vie aký veľký deficit v pokrytí spotreby bol v rokoch 2008 a 2009.
čakám reakciu na locusperenis@atlas.cz

Pridané: 10.2. 2010, 04:59  Reagovať
anonym
anonym

To my v Česku na zemědělství závislý nejsme. Raději jsme ho zlikvidovali při vstupu do Eu naprosto nesmyslnýma podmínkama. Zbytek - cukrovary, pivovary, sladovary, padl o něco později. Je to tak lepší protože potraviny z kamionů jsou česrtvější , šťavnatější, kamiony čistí vzduch a přizpívají na mýtu.
Výhoda Slovenska je že mu tolik nevládnou šidé, např přes stranu Zelených, a může si tak uchovat svoji kulturu a bezpečnost občanů.

Pridané: 9.2. 2010, 09:33  Reagovať
LUkáš
LUkáš

Ty jseš ale zoufalec

Pridané: 12.3. 2010, 09:12  Reagovať
Romann
Romann

Česká zavisť sa prejavuje ako kritika Slovenska. Láskavo nepchaj nos do cudzích vecí. Kritizuj toto: Mafiáni nám připomínají, že Havel k nim patří. Neexistující stát ocenil neexistující mravní "autoritu". Je dobře, že nám nedávají zapomenout na jeho „pravdu" vítězů a „lásku" k humanitárnímu bombardování. Oficiální zpráva: „Bývalý prezident Václav Havel dostal v Kosovu vyznamenání v podobě zlaté medaile Ibrahima Rugovy za mír, demokracii a humanismus. Ocenění mu udělil současný kosovský prezident Fatmir Sijdiu při příležitosti čtvrtého výročí úmrtí bývalého kosovského prezidenta Rugovy." Nevím, jaké lepší zrcadlo by mu ten mafiánský pseudostát mohl nastavit. Jako by jej políbil sám kmotr. Pokračovanie na: www.voltaire.netkosice.sk, téma: Mafiáni nám připomínají, že Havel k nim patří

Pridané: 9.2. 2010, 05:03  Reagovať
Praotec Čech
Praotec Čech

Romann,asi nejde o českú závisť. Dnes aj iný zdanlivý c*vok made in czech republic na hnonline, jiří šč... sa modlí za Slovenskú ekonomiku. Je to ako reakcia v článku, kde si investori sľubujú že v strednej E. môžu snáď investovať aj mimo SR.
Nejde o závisť, ide o zámer oboch česky píšucich špekulantov znížiť privysoký kredit Slovenska, keďže by radi do Slovenska investovali, ale sú nesolventní.
Majú možnosť rýchlo nakúpiť čerstvé české dlhopisy, skôr ako ich vykúpia Gréci, Islanďania a Maďari(chacha).

Pridané: 9.2. 2010, 15:34  Reagovať
Maros
Maros

Je pravda, že s takouto štruktúrou Slovensko dlho nevydrží. Je dôležité aby súčasná a aj budúce vlády začali budovať znalostnú ekonomiku s vyššou pridanou hodnotou. Montovne o pár rokou zatvoria a ...

Pridané: 8.2. 2010, 18:52  Reagovať
KB
KB

to mal byt hadam len UVOD k nejakemu hlbsiemu clanku,nie? Lebo inak je to ubohe a povrchne. Bez ohladu ze je to pravdive, ale pripada mi to akokeby som sa slepemu prihovoril takto: Ahoj,ved ty si slepy! a vies co? vsade okolo je priroda a veci a ludia a ty nic z toho neuvidis :)

Pridané: 8.2. 2010, 11:31  Reagovať
yxqw
yxqw

Tento clanok je bohuzial z velkej miery pravdivy. Hlavne spominana spatna infrastruktura, nedostatok elektrickej energie, malo kvalifikovani pracovnici a velmi slaba uroven managementu. Tiez korupcia a uplne vsade rodinkarstvo. Tiez je absolutna pravda je mame malo zivnostníkov. Oproti euru vsak mame od cechov este jednu velku vyhodu a tou je nasa natura. Slovak menej spekuluje a viac maka a to aj za menej penazi...a Slovaci niesu zvyknuty tak ako Cesi okamzite strajkovat ak sa im nieco znepaci. To je prosto realita, na nas mozu drevorubat a ceske heslo je " dejte mi lidi a ja to udelam!"

Pridané: 8.2. 2010, 07:29  Reagovať
Strix
Strix

vysveltli mi, prečo vadí "nedostatok elektrickej energie"

Pridané: 10.2. 2010, 05:02  Reagovať
anonym
anonym

zlá infarštruktura sa nedá odstrániť za rok dva- ale myslím že pohlo sa kus dopredu.
neodstatok elektrickej energie-kravina na n-tú.
málo kvalifikovaní pracovníci????? ako v čom? :-)))
v managemente na slovensku sedia večšinou česi,nehovoriac o firmách zo zahraničnou učasťou.slováci su druhý sled..:-)
Korupcia a rodinkárstvo je tak velká ako vo veštkých okolitých štátoch,kedže sme menší štát tak to viac trčí,ale je to podobné.
čo sa týka Eura,ako výhodu by som ho moc nevidel...

Pridané: 8.2. 2010, 08:20  Reagovať
yxqw
yxqw

v elektrike niesme sebestacny a euro ja povazujem za vyhodu. s cechmi v mnohych nasich vyznamnych manazmentoch s tebou suhlasim.

Pridané: 8.2. 2010, 13:53  Reagovať

o elektrine prosim radsej nepis, nie je to slany rozok co si kupujes v obchode, a zjavne netusis o com pises ked spominas sebestacnost.
K zvysku sa nejdem vyjadrovat.

Pridané: 8.2. 2010, 19:42  Reagovať
clairvoyant
clairvoyant

no strasna kravina, k clanku len tolko.

Pridané: 8.2. 2010, 04:13  Reagovať
anonym
anonym

Slovakia is among the most attractive countries in the EU for foreign investors
261.000 companies with full-text search
incl. contact names, joint stock, date of foundation
Unlimited exporting capabilities !
http://www.cd-rom-directories.com/contents/en-us/d243_Classified_Directo...

Pridané: 8.2. 2010, 09:12  Reagovať
anonym
anonym

skutocne nehodne danemu postaveniu pana vedúceho..chýba tam skutočne hlbší rozmer tvrdenia a zaujímať sa o stav SR vo väčšom meradle..príde mi to ako úlomky viet vytrhnuté z nejakých skrípt alebo odbornej literatúry príp. štatistických analýz bez konkrétneho aplikovania a hlavne zdôvodnenia na jednotlivé stránky fungovania nášho hospodárstva..

Pridané: 7.2. 2010, 17:14  Reagovať
anonym
anonym

Naco zverejnovat taketo povrchne prispevky? Skutocne hodne studenta zakladnej/strednej skoly. Autor nema co napisat, nema vlastnu ideu, ktorou by zaujal citatelov, tak aspon napise zmes trivialnych truizmov so zavedenym klise. Mali by ho radsej vyradit zo zonamu bloggerov.

Pridané: 7.2. 2010, 11:50  Reagovať
ľuboš
ľuboš

A potom sa niekto čuduje, že politici nadávajú na novinárov...( Takéto "múdra" vysype moja 14 ročná dcéra na počkanie.

Ak toto má byť nejaký múdry a zmysluplný príspevok, tak už neviem.

Voľakedy platilo, ak sa nebudeš učiť, pôjdeš za policajta, kopáča...teraz asi za novinára...:(

Netvrdím, že článok je celý nezmyselný, ale od VEDÚCEHO.... by som čakal viac než pár ničnehovoriacich viet.

Asi sa kamaráti s politikmi a analytikmi v bankách.
Tiež tak podobne trepú...:(

Pridané: 7.2. 2010, 11:27  Reagovať
Bol som na autora napálený
Bol som na autora napálený

Veľmi rád by som si prečítal niečo o Španielsku od tohoto autora, pretože medzi mládežou je tam až 40% nezamestnanosť, ale odchod do dôchodku chcú posunúť až na 67 rokov, lepšie by im bolo dať túto hranicu na 77 rokov a zrušiť sociálny sytém. Čo Grécko? Portugalsko, Taliansko... Česká Pirátska strana začína pomenovávať pravú podstatu problémov, ktoré vytvárajú dobre prepojené skupiny v diametrálnom rozpore so záujmami celku a tak je to aj na Slovensku, len sa to zakrýva pod plachtou falošne jednotného osudu, nacionalizmom a rôznymi divadelnými predstaveniami na odpútanie pozornosti.

Pridané: 7.2. 2010, 10:47  Reagovať
Observer
Observer

Ten článok je, ako vyšitý pre české zemepisné učebnice základných škôl. Pre dospelého slovenského čitateľa nemá veľkú informačnú hodnotu. Kladom je, že autor našiel na Slovensku aj pozitíva, čo v českej tlači nie je každodenná udalosť.

Pridané: 7.2. 2010, 07:06  Reagovať
anonym-um
anonym-um

až mi zdvihlo žlč z toho školomestského článku. Ten čech, čo sa hrabe v naších svačkách asi nevidí, v čom sa čvachtá jeho rodná země. To tu bloguje len preto, že je to moderné? Potrebuje to do CV pre budúceho zamestnávateľa?
Takto dokáže blogovať polovica slovenských štvrtáčikov na ZŠ.
HN by mali zvážiť, komu dajú slovo: ináč to tu pisálkovia zas-rú!

Pridané: 7.2. 2010, 01:26  Reagovať
Jiri Scobak
Jiri Scobak

Dovolil bych si ohradit. Prvni odstavec upozornuje na problemy, druhy uvadi pozitiva, pripadne stejne problemy jako jsou v CR. Nadpis je ale vyhradne negativni. To je podle me zle.
Jsem Cech a ziju na Slovensku 17 let. Ano, zasahla ho krize. Ale je diskutabilni, jestli hloubeji, nez jine evropske zeme. Navic, ano, je tu spousta prumyslu s malou pridanou hodnoutou - jenze i s tim dokazala slovenska ekonomika v poslednich letech rust (jak autor uvadi). Takze, pokud bude opet odbyt, jaky je duvod, aby se ji opet nazacalo darit? Autor clanku rika A, ale neuvadi B :).

Pridané: 7.2. 2010, 00:16  Reagovať
anonym
anonym

Co potrebuje Slovensko :
Znizit rovnu dan na 1%
Zrusit DPH
Vystupit z menovej unie kryt korunu zlatom
Zrusit narodnu banku
Zrusit danovy urad
Obmedzit stat iba na to aby sa staral o dodrziavanie spravodlivosti a slobody a bespecnosti .
Zrusit dotacie
zrusit podporu v nezamestnanosti
zrusit povinne zdravotne
zrusit dochodkove (nech si kazdy spori sam )
viac na

LIBERTARIANIZMUS - na facebooku -

Pridané: 6.2. 2010, 21:45  Reagovať
anonym
anonym

ked uz ides tak daleko tak urcite predsa vies ze sudy a ochrana sa daju taktiez obstarat trhom...preco rovno nevyhlasit trebars.. '' slobodne stredoeuropske teritoria'' :)

Pridané: 7.2. 2010, 18:26  Reagovať
anonym
anonym

Takí hlupaci ako tento pan žurnalista nam tu bohužial vládnu v obidvoch krajinach už dvadsat rokov.Toto je výsledok ich poctivej práce.

Pridané: 6.2. 2010, 14:30  Reagovať
mystral
mystral

kto to je ten motyl ze je schopny posudzovat kvalitu slovenskeho managementu a kvalitu pracovnej sily. ake ma skusenosti a podla coho to hodnoti.nech napise aku fabriku riadil. ide o sucastny jav ked kazdy kto moze cmarbat do dajakeho plaTKU TAK JE SVETASKUSENYM ODBORNIKOM.nech zdovodni ako je mozny taky hladky nabeh vyrb v trnave a ziline.je to obycajny srac.

Pridané: 6.2. 2010, 14:26  Reagovať
anonym
anonym

bohužiaľ pán motyl má pravdu. A najviac má pravdu o vzdelaní a korupcií hrubého zrna. Ak vedú školstvo taký hlupáci a nacionalisti ako je Slota, tak to školstvo aj musí vyzerať. A korupcia v štátnom hospodárstve je ako rakovina. Likviduje zdravé životaschopné firmy, ktoré chceli podnikať v trhovom prostredí, a preferuje firmy, ktoré sú zriadené len na účel vytunelovania finančnej sumy z nášho spoločného štátneho rozpočtu. Čo je najdrahšie, to je pre nás a náš štát najlepšie. To je hnusná rakovina. Sráči sú všetci nacionalisti a pochlebovači tejto vlády.

Pridané: 6.2. 2010, 18:20  Reagovať
jahve999
jahve999

Súhlasím s tebou.Mal by si dostat metál a diplom.Vedz že veci sú ešte horšie ako ten žurnalista povedal.Mor Ho-na Fica-Slotu a Mečiara..morho slovenská pospolitost!!Amen

Pridané: 6.2. 2010, 23:14  Reagovať
kovac
kovac

...tento trend nastavila suita "demokratov" okolo dzurindu

Pridané: 6.2. 2010, 19:53  Reagovať
anonym
anonym

Vy ste pane tiez osvietený. No čo už na takúto slovenskú logiku.

Pridané: 7.2. 2010, 10:57  Reagovať
oskar
oskar

nech kritizuje, ale toto je fakt povrchne, typicky zurnalisticke, cerpa z vedomosti spred 20 rokov...

Pridané: 6.2. 2010, 10:47  Reagovať
anonym
anonym

Ako zareagovali české politické elity na zverské podmienky v nošovickom Hyunday?http://www.blisty.cz/art/50153.html

Pridané: 6.2. 2010, 10:07  Reagovať
malik@centrum.sk
malik@centrum.sk

Pan Motejlek radšej sa starajte o svoju rodnu zem a naša ekonomika prežije aj bez vašich neodbornych strašiacich rad

Pridané: 6.2. 2010, 06:54  Reagovať
anonym
anonym

Si obyčajný nacionalista a pochlebovač. Nevidíš si ani pred nos. Pán Motejlek pomenoval všetko tak ako to je. A každý kto troška rozmýšľa tak mu dá za pravdu. Len takí hlupáci, ktorí si zvolili do čela vlády takých hlupákoch ako máme mi aj češi tu píšu samé nacionalistické výlevy. Ale že ich miláčikovia ich okrádajú, tak to si nevšímajú, lebo už na to nemajú mozgové bunky.

Pridané: 6.2. 2010, 18:27  Reagovať
anonym
anonym

Teba tiez uz vykradli, lebo v hlave Ti toho veľa nezostalo

Pridané: 19.2. 2010, 22:50  Reagovať
skuseny
skuseny

Pan Motejlek ma pravdu. Problemom Slovenska su aj nacionalisticki hlupaci, ako si ty.

Pridané: 6.2. 2010, 10:06  Reagovať
anonym
anonym

Ty si trotl, akych treba hladat.

Pridané: 7.2. 2010, 01:46  Reagovať
anonym
anonym

Motejlek, Motejlek...nechce sa Vám radšej lietať?

Pridané: 6.2. 2010, 05:34  Reagovať
Suger
Suger

Tak toto je prispevok, akoby si autor o Slovensku precital vo vlastivede na zakladnej skole (asi z doby ked sam autor chodil do ZS) a o ekonomike na wikipedii."Kotol ide radit hrncu",som sa riadne zasmial.Tento clovek ide nastavovat zrkadlo statu a pritom jeho vlastna krajina je v riadnych s.r.a.c.k.a.c.h., kde deficit CR ide az na 192mld CZK rozpoctu! A to tento stat nema za sebou ziadne reformy v socialnej, dochodkovej, zdravotnej, danovej sfere...to co spravili vlady CSSD,ODS su len take kozmeticke zmeny. To ze je Slovensko z velkej casti montovna, je fakt, ale v porovnani s CR je na tom rovnako. A s tym polnohospodarstvom som sa nezdrzal smiechu, v CR ide ovela viac penazi z rozpoctu do dotacii v polnohospodarstve a to na ukor inych progresivnejsich odvetvi.(Vdaka bohu, je tento pomer na Slovensku ovela lepsi) Staci spomenut, ze Slovensko ma ovela vyssiu pracovnu efektivitu ako v CR...zatial je CR ovela lepsie na tom, co sa tyka hodinovej mzdy a realnych platov a to robi dost, hlavne v kupischopnosti obyvatelstva, ale aj to sa na Slovensku zlepsuje.Pomer medzi CR a Slovenskom sa od roku 1993 stale zmesnsuje, naskok CR sa scvrkava...Cesi prepasli cas na reformy, doslova prejedli financie ked ich ekonomika slapala najlepsie z V4, ak by urobili take hlbkove reformy ako sme robili my od 1998,mohli byt kludne na urovni Slovinska a dnes sa vytesovat z Eura s minimalnymi statnymi schodkami,ale to je fikcia, ktoru si asi autor clanku nepripusti.:-)

Pridané: 6.2. 2010, 02:28  Reagovať
crezpenan
crezpenan

jen fakta-Váš přiznaný dluh za rok 2009 je 2,8 mld Eur,což je 84 SK...
Vyšší slovenská pracovní efektivita? Dej odkaz.
Opravdu se Vám líbí reforma důchodů?

Pridané: 7.2. 2010, 19:36  Reagovať
Suger
Suger

Vies co, vygoogly si to, ja na to nemam cas...

Pridané: 11.2. 2010, 16:02  Reagovať

Poslať nový komentár

  • Webové a e-mailové adresy sú automaticky zmenené na odkazy.
  • Riadky a odstavce sa zalomia automaticky.

Viac informácií o možnostiach formátovania

CAPTCHA
Na nasledujúcu otázku dokážete odpovedať, ak ste človek a nie spamovací stroj. Je to jednoduché.

Miroslav Motejlek

motejlek.com a vedoucí redakce reportérů Českého rozhlasu
Miroslav Motejlek
  • Moje blogy
  • Ďalšie príspevky na HNblogy